Sunday, July 24, 2011

autistik

Assalamualaikum..
esok dah isnin..kene keje la..ok..taknak cerite kerja..wat hilang mood cuti je kan..hee~~
petang tadi aku & hubby tengok cerite Sekali Lagi..ala..yg lisa surihani berlakon tu..*aku tau cerite ni dah basi*kitorang ni jenis malas nak pegi tengok kat panggung wayang..so hubby download je la..atas permintaan aku..not bad la cerite ni..
dalam cerite tu ada cakap pasal autistik kan..aku pun tanya la hubby ape autistik tu..ape punca sakit tu..hubby tak dapat jawab..*yela..dia bukan doktor pun*so..aku pun search la..ni yg aku dapat..
#ambik dari wikipedia#
'Autisme merupakan kecacatan perkembangan tegal yang melibatkan fungsi otak. Autisme dianggap sebagai sejenis kecacatan neurologidan bukan kecacatan psikiatris mudah, walaupun ciri-ciri biasa termasuk masalah dengan perhubungan sosial, dan komunikasi emosi, dan juga pola biasa berkaitan dengan minat, aktiviti dan perangai. Autisme juga melibatkanmasalah dengan integrasi deria. Biasanya, autisme kelihatan pada usia awal tiga tahun. Dianggarkan bahawa autisme membabitkan dalam 2 hingga 6 kes setiap 1,000 orang, dan autisme 4 kali lebih kerap dalam kanak-kanak lelaki berbanding perempuan. Autisme lebih kerap dikalangan lelaki berkulit putih.'
kat sini aku letak sikit je..nak tau lebih lanjut..boleh klik link ni..kiranya autistik ni berkaitan dengan otak la..erm..mintak dijauhkan..supaya kite hidup sihat sentiasa hendaknya..
ok la..daa..

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!