Tuesday, February 26, 2013

Umar dah 9bulan..!!!

actually agak lambat update blog ni..

24feb lepas Umar dah 9bulan..kebetulan hari ahad..tapi papa ada kursus..Umar tinggal dgn mama je kat umah..so..Umar dgn mama takde ape la nak buat..berguling, bersantai & bermalasan saje..

budak comot makan roti

aku penat la melayan Umar sabtu ahad lepas..papa kursus 2ari..tapi ofis hour je la..

aku tengok sejak dia masuk 9bulan ni..macam-macam akal dia..ada je aktiviti baru dia..sampai aku dah tak dapat nak listkan..akal baru pada ari ahad tu adalah main pintu..sampai aku terjerit-jerit takmo bagi dia pi kat pintu tu..tapi dia pi gak..last-last aku bia je la dia main pintu tu..tak rasa tak tau kan..aku bukan ape..takut jari dia tersepit je..walaupun aku biakan je dia main..aku tetap pantau..

prinsip aku..bia la dia explore..selagi tak melanggar syarak..bia dia belajar..kalau tersepit..bia dia belajar rasa sakit tu..

so walaupun dah berkali aku larang dia main pintu..dia tetap main gak..siap menyorok belakang pintu tu..ditolak-tolak pintu tu..bile aku panggil..terjongol la pale dia sengih-sengih tengok aku..pastu buat lagi benda yg sama..sampai ada sekali tu dia tertutup pintu tu..aku tak cuak pun sebab kunci memang terletak je kat situ..bile dah tertutup..agaknya dia tarik tak boleh-boleh..dia menangis la..aku bukak..ambik dia..baru diam..tapi pastu buat balik..aduila anak kan..bia je la..bagi dia main sampai penat..



ni lagi satu keje dia ahad lepas..duk keje tolak kereta dia ni..last-last aku tengok dia duk bersungguh tolak kereta dia parking kat celah meja tu..dah elok parking jap..dia tarik balik..kereta ni hadiah sebab dia dah pandai duduk..aku memang geram nak beli benda ni..tapi niat la kat ati..bile Umar dah pandai duduk sendiri baru belikan..nak taknak kene la kota janji walaupun tak pernah janji kat dia pun..janji kat diri sendiri je..Umar suka duduk kat kereta tu..tapi tu la..aku la keje duk tolak..kaki dia nak kayuh..tapi tak sampai lagi..saja beli yg besar..leh tahan lama..ada yg kecik..tapi sampai 10kg je..Umar sekarang dah 10kg..memang tak beli la kan..

nampak tak mainan sepah tu..itu lagi satu akal dia..mulanya suka sepahkan mainan je..tapi baru-baru ni..dia tak boleh tengok bakul mainan dia berdiri tegak..mesti dia pegang..tarik..bagi jatuh..so bersepah la semua mainan dia..aku baru tegakkan je nak kemas mainan..dia dah datang capai balik nak bagi terbalik cam kat gambar tu..pastu..dia sepahkan la mainan-mainan dia..dulu tak explore 1bakul..sekarang..semua keluar..

ok..sekarang memang umah aku sepah je la kalau ada Umar kat umah..

memang penat jaga Umar ni..tapi aku suka..seronok layan dia..walaupun kadang terasa cam tak cukup rehat je..nama pun anak..banyak keletahnya..banyak ragam..banyak gak benda yg dia nak belajar..semua nak pegang..nak rasa..nak tau..kite sebagai parent ni kene la guide dia..

semoga Umar jadi anak yg soleh..yg baik..& semoga mama papa dapat jadi parent yg terbaik utk anak-anak kami..

aminn...

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!