Wednesday, March 20, 2013

anakku Umar

 4 hari lagi Umar genap 10bulan..jap je dah besar..gigi pun dah 6batang..akal dah panjang..bile pi jalan-jalan..ramai yg ingat Umar ni dah setahun..di situ masih lagi membuatkan aku rasa pelik..haha..ayat skema lak..

bagi aku Umar ni takde la tinggi mane pun..besar pun standard je lagi walaupun masih nampak debot..ramai yg geram dgn dia ni..lagi-lagi kat kaki dia..dah cam peha ayam..

yg aku perhati..Umar ni di kira bijak gak..takde la nak puji sangat kan..tapi pengasuh dia selalu cakap Umar ni bijak..alhamdulillah..buat ape pun dah cam budak besar..

kadang aku terdiam..bile sorang-sorang..terpikir gak..aku dulu pregnen makan ape ek sampai Umar camtu..bagi aku..Umar memang bijak..aku ni dah biasa gak tengok anak-anak buah aku membesar..Umar ni memang lain..banyak benda yg aku lum sempat nak ajar sangat tapi dia dah tau..

tapi memang dari baby dulu ada nampak sikit dia ni seorang yg bijak lagi kemas..masa baby lagi Umar memang pandai nak hisap susu..mak pun puji..kalau direct bf tu dia pandai nak hisap..bagi botol pun sama..takde la air tu tertumpah-tumpah..meleleh-leleh..bagi aku tu biasa lagi..

aku ni nak kupas satu-satu pun aku tak berapa nak ingat..anak sulung..aku ingat semua tu biasa..tapi bile jumpa dgn budak yg sebaya-sebaya dia ni..memang Umar nampak different..baru ni..majlis sambutan tahun baru cina..biasa la kan ada bakar mercun papan..memang ramai-ramai mengadap benda tu la..Umar leh relax je dengar..budak yg dalam 3tahun camtu leh tutup je telinga..sorang budak lagi dalam 1tahun 3bulan..dah menangis-nangis..Umar memang relax..raya orang keliling main mercun pun dia lena je tido..masa thaipusam..ada gak bakar mercun papan ni depan dia..memang dia relax..tapi time tu dia baru 5bulan camtu..aku ingat dia lum kenal erti takut pe semua..

gelang mekah nenek dia pakai pun elok je dia leh bukak satu-satu dgn cantik..gelang getah kat tangan pun elok je dia kuarkan dgn kemas..aduhai anak..

bile ingat..mesti aku terpikir..
camne Umar leh bijak..?
camne Umar leh kuat..?

yg bijak tu aku tak tau..tapi kuat tu aku leh jawab..
memang sepanjang pregnentkan dia dulu aku pi mane-mane semua sendiri..pi check up pun sendiri melainkan jumpa pakar..time pregnent dulu banyak gile kursus aku kene pergi..sampai ada sekali tu memang non stop la..berkursus je keje aku..ulang alik Bukit Gambir - MITC Melaka..dasyat gak la bile pikir..dgn beribu ujian kat tempat kerja lagi..time tu memang berat tul bagi aku..tapi aku banyak diam..wat relax je..bile tak tahan baru aku menangis-nangis..

lagi satu perangai Umar..suka buku..yg ni memang aku suka sangat..dia pantang nampak buku..mesti dia nak belek..tapi bukan pandai pun kan..kadang buku tu terbalik..seawal 4-5bulan camtu aku dah belikan buku utk dia..memang orang kata awal..tapi aku tak kesah..masa pregnent dulu pun aku memang suka membaca..sebab tu gak la Umar ni suka buku..

jom kite layan gambar-gambar Umar..

*Umar & kak Aishah naik kerete kotak*

*Umar bambam..suka betul tengok gambar pipi tembam dia tu..mane gambar yg close tu dia amik sendiri bile kite on kan front camera*

*gelagat Umar minum susu sambil tengok cite Pocoyo..bambam lagi*

*Umar sibuk kacau papa drive*

*Sofea (5hari)..Umar (9bulan 3minggu)..Aishah (2tahun 3bulan)*

*aktivity Umar menyepahkan rumah*

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!