Thursday, August 4, 2011

30,000 tan sehari menjelang 2020

Assalamualaikum..

hai semua..sejuknya la pagi ni..rasa liat sungguh nak bangun pegi keje..lagi2 la bulan puasa ni kene pegi keje awal..yela..waktu keje dah diawalkan kan..tuk balik awal..tang balik awal yg best tu..hee~~

ok la..berbalik pada tajuk..semalam tengok 360 kat tv3..ada cerite tentang pembuangan sisa makanan..erm..banyaknya la rakyat Malaysia ni buang sisa makanan tiap hari..agak2nya kan tak sayang duit ke..

rakyat Malaysia buang sisa makanan je dah beribu tan sehari..sehari ye..SEHARI..!!!

*banyaknya makanan..habis ke semua ni..gambar pinjam dari sini..hee~~*

tak kesian ke kat orang yg macam ni..


diorang ni tak cukup makan..betul la rakyat Malaysia ni ramai mati sebab terlebih makan..diorang lak mati sebab kekurangan makanan..agak2nya cukup tak lebihan makanan yg rakyat Malaysia hasilkan tu tuk menampung makan diorang..ish3..jangan la membazir..ingat pada orang yg tak dapat makan..

kisah aku..sejak kahwin..memang sering masak sendiri..so bile makanan tak habis..rasa sedih gak..kite penat2 masak..tapi takde sape yg makan..kadang masak bukan banyak pun..ish..sedih2..aku nak makan..tak larat lak nak abiskan semua sorang2..patut la akak2 aku tu badan makin naik bile pas kahwin..baru aku faham..salah satu sebabnya adalah terpaksa habiskan makanan yg tak termakan..ish..sedih tau..

so..sebelum nak buang makanan tu..cuba fikir dulu..penat tak nak masak makanan tu..kalau jenis beli lak..cuba fikir balik..penat tak kite cari duit tuk beli makanan tu..muhasabah la diri dulu ye sebelum nak buang..kalau boleh jangan la ada makanan yg terbuang..

ala..puasa kan sebulan..ape kata bajet2 nak makan ape tuk tiap hari..nak beli pun jangan la banyak2..bia cukup takpe..jangan terlebih2..

ok la ye..fikir2kan..daa..

*jom ramai2 klik sini..*

2 kata-kata orang ramai:

AreNieZa said...

so, akk kne la masak skit jew... =)

honey_neeza said...

mmg msk skit je pun..mknn tuk buka 2 la yg wt sahur skali..haha..

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!