Saturday, January 7, 2012

dia dah pergi buat selamanya..


Assalamualaikum..

erm..arini mood sedih..nape..???tengok je tajuk dah sedih dah..sape???my rabbit..nama dia kicci..baru2 ni dia sakit..tak tau kenapa..tapi tibe2 tangan dia dah takde sebelah..yg lagi misteri..takde kesan gigitan..apetah lagi darah..ada darah pun setitik dua je..puas my hubby tanye kawan2 dia ape punca boleh jadi camtu..tapi diorang pun tak tau nak jawab..

time aku sedar tangan dia dah takde tu dia ok lagi..masih nak bermain..aku bagi makan pun sibuk lagi nak makan..memang takde tanda2 dia sakit..pagi tu sebelum pegi keje memang aku tak dapat nak belek dia ngn kimmi..just sempat tambah makanan dia je..tapi perasan gak air kat situ cam dah lain..aku tak tergerak lak nak buat pape..pagi tu aku nak cepat pegi keje sebab ada meeting..tu yg biakan je..

bile petang baru dapat tau..so memang tak dapat nak buat ape la malam tu..suruh hubby mandikan dua2 rabbit aku tu je..bia bersih..yela..tangan dia mesti dah kene jangkutan kuman kan..kalau nak bersihkan sebelah je memang susah..so mandikan je la cara paling senang..dia dapat bersihkan badan & bergerak dengan 1 tangan je..kesian sangat..lagi2 la bile dia nak bersihkan muka dia..memang aku nangis sangat time tu..hubby sampai warning kat aku jangan sedih sangat sebab aku tengah preknen..

so esoknye time lunch..aku pegi la klinik haiwan..cerita kat dokte pasal kicci ni..dokte kata dia kene gangrene..tangan dia maybe tanggal masa dia tengah main2..sebab tu bile cari tak jumpa..dokte kata rabbit ni dia takkan perasan pun dia sakit..tapi bile dia tau..dia akan stress & demam..bile dah jadi camtu..baru la dia diam je..taknak makan..taknak main..patut la lepas aku perasan dia dah takde tangan tu dia agak diam sikit..lagi2 la bile dia lepas mandi..agaknye time dia nak bersihkan diri dia tu baru dia perasan..

dokte ada bagi ubat antibiotik & ubat lain..termasuk gak ubat krim tuk sapu kat tangan dia yg dah terputus tu..aku memang jaga dia dengan bai
k la..aku asingkan dia dari kimmi..duk sangkar berbeza..so far dia ok je..cuma nak makan tu cam tak selera..aku mampu doa je la bia dia sihat walaupun dia akan cacat..tiap malam kalau terbangun..mesti aku tengok dia ok ke tak..

semalam pagi dia still ok lagi..aku letak dia kat luar rumah..bia dia kene angin..pagi2 lagi aku dah bagi ubat kat dia..sapukan krim..so far dia still ok..makan gak..tapi bile aku balik petang tu..aku tengok makanan & air dia langsung tak luak..dia duduk diam depan pintu sangkar..aku tegur dia..panggil dia..usap kepale dia..aku borak dengan dia..lepas tu aku tinggalkan dia kejap sebab nak angkat baju..

then aku tengok dia lagi..time tu dia dah terbaring dah..aku tengok dia..nampak cam dia relax..tapi kaki dia dah tegak..time tu je aku dah tau yg dia dah nak nazak..aku usap dia..aku suh dia rehat..suruh dia duduk diam2..aku ingat tak lama lagi dia mati..tapi jangkaan aku silap..

sampai malam dia still hidup..dia terbaring je..tiap kali aku rapat dengan dia..dia mesti nak try bangun..gerakkan kaki & badan dia..tapi aku cepat2 usap dia..cakap kat dia..'kicci tak payah bangun..kicci rehat je..kicci sakitkan..'banyak kali gak aku jenguk dia..aku pegang badan,kepale & kaki dia panas sangat..aku rasa dia demam pana
s..aku cuma dapat masukkan air dalam mulut dia je guna picagari..aku tak berani nak bagi ubat ape2..

aku sapukan lagi ubat krim kat luka dia..pastu aku belai dia..aku cakap kat dia..'mama sayangkan kicci..tapi kalau kicci nak pegi..mama relakan..mama redha..daripada kicci sakit..lebih baik kicci pegi..mama tetap sayang kicci..'time aku cakap tu aku belai dia..aku tengok mata dia..dia seakan paham ape aku cakap..

masa cakap tu memang aku menangis..sedih sangat..lepas tu terus aku angkat sangkar dia bawak masuk dalam..aku tak nak dia sejuk kat luar..aku pun tertidur..tapi sebelum kul12..aku ada terjaga..aku tengok dia lagi..dia masih bernafas..dia cuba gerakkan badan dia..tapi aku usap dia..aku angkat dia letak kat alas surat khabar..aku cakap kat dia..kalau dia kuat..dia akan hidup..tapi kalau tak..takpe la..aku redha dia mati..

pagi tadi bangun lepas solat subuh..terus jenguk dia..aku tengok..dia dah terkujur..dia dah tak bernyawa..aku terus nangis..terus usap dia..aku cakap..'mama sayang kicci..mama harap kicci bahagia kat sana..'

so pagi tadi pun aku dah tanam dia dah..pastu asyik teringat je kat dia..terlintas..semalam dia sanggup tunggu aku balik keje..bia aku tengok dia nampak macam sihat..lepas aku bercakap dengan dia..baru dia baring nazak..

binatang pun ada perasaan..dia tau sape yg baik dengan dia..sape yg jaga dia..kicci bukti binatang sayang tuannye..sebab dia tau tuan dia sayangkan dia..so..berbaiklah pada binatang..dia sebenarnye sama je macam manusia..cuma dia tak boleh nak bercakap dengan kite..tapi dia paham ape yg kite rasa..

*gambar kicci sebulan yg lepas..*

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!