Wednesday, September 19, 2012

didikan & kesan

Assalamualaikum..

fuhhh..~~

letih sungguh rasanya hari ni..pagi2 dah kene bangun awal sebab ada meeting lak kul9 kat luar daerah..esok sepatutnya kene pergi JB..tapi bos kata tak payah pegi..pergh..lega..

berbalik pada tajuk..

sebenarnya nak tulis entry ni masa drive pagi tadi..tapi aku ni bukan sotong yg ada tangan banyak..hehe..so simpan je la tajuk ni dalam fikiran..

pagi2 tadi teringat masa zaman dulu2..zaman kanak2..bangun pagi mesti malas nak lipat selimut..kemas katil..susun bantal..tapi mak mesti marah kalau tak buat..sampai la dah besar panjang..mak still membebel gak..

dulu sebelum kerja..memang cam tak pakai je suruhan tu..rasa cam 'mak ni membebel je'..tapi bile dah kerja..lagi2 dah kawin..ada anak..automatik aku buat semua tu..pastu terfikir..kalau dari dulu mak tak bising suruh buat semua ni..mak tak membebel je keje..mesti aku dah terbiasa tak buat kan..so bilik pun akan bersepah..

so..tiap kali ingat..mesti cakap dalam hati..'terima kasih mak'..

ada lagi satu..since kami adik beradik dari kecik lagi..mak & abah tak suka nak belikan atau bagi kami beli jajan aka cekedis aka makanan ringan..kalau ada pun jarang sangat la dapat makan..maybe dulu hidup susah & duit yg ada lebih baik beli benda yg berfaedah..

kesannya..sampai sekarang..kami adik beradik tak suka sangat nak makan jajan2 ni..kalau makan pun sikit je..tak macam orang lain yg kadang makan 1bungkus besar pun tak cukup..

benda ni pernah aku suarakan pada mak..mak terus cakap..'tau pun..bukan mak & abah taknak belikan..bukan sayang duit..tapi benda tu tak elok tuk otak'..thanks again mak & abah..

ada banyak lagi didikan & kesan yg ada pada diri aku..kalau nak cerita..100 hari 100 malam pun tak habis..yg pasti..ape yg baik..akan aku didik pada anak aku lak..biar la dia nak kata aku membebel ke ape..tapi itu utk kebaikan dia pada masa akan datang..

dah jadi mak2 ni baru la lebih faham..ape yg kite bebel tu sebenarnya kite nak ajar & ingatkan dia..semoga dia menjadi anak yg baik..

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!