Thursday, January 10, 2013

rutin baru gara-gara strawberry


see..see..see..
my strawberry..

pokok ni beli masa holiday kat cameron masa tu..beli kat tempat chalet kitorang..RM10 / pasu..not bad la nak jaga..senang je..masa beli tanye sekali cara nak jaga..dia kata senang je..siram cam biasa..baja pun cam biasa..cuma nak siram tu kalau boleh waktu malam..kalau nak siram siang..siram guna air sejuk..nasib baik aku duk umah yg memang kawasan sejuk..

mak kata cam kat cameron woo umah aku ni..

ni umah baru..masa deepavali kitorang pindah..atas bukit sikit..tapi umah sebelah lagi atas..takpe..bersyukur..bersyukur..

umah lak duk bawah pokok kelapa sawit..yela..duk dalam ladang kan..duk ceruk..mana tak sejuk..dikelilingi pokok-pokok..mak kalau datang mesti keje nak tido je..kitorang ni mula-mula je la..lama-lama dah lali..tido pun on ekon 16 darjah celcius u..!!!kipas speed 5..ok..malam-malam tarik selimut kecuali si kecik tu je memang takmo selimut..kulit ape pun aku tak tau la..

eh..eh..dah melalut banyak ni..

ok la..disebabkan pokok strawberry 1 pasu ni je aku sekarang bangun awal..dulu bangun biasanya kul 6.30 pagi..sekarang bangun kul 6 pagi..paling lambat pun kul 6.15 pagi..

1. bangun solat terus pi dapur masak bubur si kecik..
2. ikat langsir yg super banyak tu sementara tunggu bubur masak..
3. 2 hari sekali sapu umah..(dulu tak pernah pun aku pegang penyapu sebab ada orang tolong kemas tiap 2 hari sekali..sekarang dia dah nak pencen dah..huu)
4. siap semua dalam umah..keluar lak..mula-mula tengok rabit..isi air minum..isi makanan..cuci bekas najis dia..
5. siram pokok-pokok bunga yg tak seberapa tu..cuma semalam dah tambah lagi 3pasu bunga..so berseri la sikit..azam nak bagi gemuk balik bunga-bunga yg ada..impian nak buat taman mini..cam aku cite semalam tu..
6. tengok-tengok jam..paling lambat kene masuk umah balik kul 7.15 pagi..kalau awal lagi..aku pusing keliling umah..bukan buat ape pun..saje je hirup udara segar..sejuk wei..best..!!!
7. mandi..siap-siap utk pi keje..biasanya aku ngah siap-siap..si kecik ni bangun..kadang dia merengek gak la nak susu..kadang dia relax je tengok mama dia bersiap..
8. biasanya kul 7.30 pagi aku dah ready dah nak bla..anta umar pi umah pengasuh..borak ngan pengasuh jap..baru pi keje..

tu la rutin harian aku..kecuali sabtu ahad..waa..dah cam kedai lak eh..

aku teringin nak bercucuk tanam balik kat tanah..bukan pasu..tapi agak payah..sebab umar kecik lagi..lum pandai jalan..kalau dulu kat umah lama memang dah ada tapak yg kitorang buat masa awal-awal kawin dulu..aku tabur je benih..tapi umah baru ni nan hado..so terpakse bercangkul kembali la..buat tapak..batas semua..

huuu..~ ~

seronoknye kalau ada kebun sayur..tu salah satu impian aku nak ada kebun sayur..

ok..impian aku memang kampung-kampung sikit ye..asal pun dari kampung..membesar dgn cara kampung..tapi at least orang duk sibuk harga sayur lauk semua naik..aku boleh lagi nak peti kat belakang umah je..hahaha..save bajet woo..

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!