Wednesday, April 10, 2013

bile anak dah banyak ragam..

Umar sekarang dah banyak sangat akalnya..pening gak kekaang tu..lebih kurang genap 10bulan setengah..Umar dah pandai nak protes kata ko..nak mengamuk bagai kan..aduh..tapi takde la ganas..so aku leh lagi layan amukan dia tu..kadang-kadang buat aku gelak sorang-sorang je bile ingat..incit hubby pun dah mula cool je..comey kot tengok budak kecik wat camtu..

Umar dah pandai turun naik kan kaki masa meniarap bile tak dapat ape-ape dia nak..ataupun bile dia tengah marah..kelakar & comey je bile tengok dia wat camtu..pastu suke tolak badan ke belakang bile marah atau mengamuk..yg ni memang aku gelak abis bile dia duk kat walker..pastu wat camtu..sah-sah la ke belakang walker tu di bawaknya kan..

kalau dia wat camtu time dokong..memang haru nak pegang kuat-kuat..mau taknye..budak berat 10kg++ kan..kalau incit hubby ada dekat..sure la aku panggil dia suh tolong..ai la Umar..

semalam..saje la aku tak bagi dia main ipad aku tu ha..kebetulan bateri dah tinggal sikit..dan aku taknak biasakan dia main ipad je tiap ari..tapi takleh gak..sebelum tido..dia dah landing atas katil nak tido..aku lak kebetulan bukak la ipad tu nak layan fesbuk malam-malam sebelum tido sampai ke pluto kan..dia leh nampak lak ipad tu..aku terus tutup..sorokkan..dia leh duduk balik..ngadap aku yg tengah baring ni..pastu tepuk-tepuk aku tanda mengamuk la tu..

macam-macam ayat la nak pujuk dia kan..tak jalan gak..last-last pasrah la..bagi gak..dia bantai la gak beberapa lagu..yg pasti lebih dari 5lagu..sampai bateri nak abis kata ko..hamik ko ha..last-last terpaksa gak la tutup..pura-pura bateri abis..dia boleh melalak..mengamuk-ngamuk..adush..incit hubby sampai tolong pujuk..lama gak wo baru berhenti nangis n tido..agaknya dah penat nangis la tu..

tido pun bile aku tiarapkan dia kat dada aku ni..aku nyanyi zikir lailahaillallah tu..tepuk-tepuk punggung..lamaa gak baru dia tido..di situ ternyata suara mama setanding dgn suara-suara lagu Umar tu..haha..


tersebut adalah gambar latest..gambar pagi tadi..

tak memasal bangun awal pagi ni..aku lum mandi lagi tu dia dah bangun..nasib bek incit hubby balik awal sikit..so dia leh tolong jaga Umar bermalas-malasan atas katil tu..sampai la 1 ketika aku dengar Umar nangis..and then tibe-tibe diam..dia dah diam tu aku dengar lak lagu-lagu dia..sah la papa bagi ipad mama kat dia kan..elok je dia meniarap layan lagu-lagu dia tu..

kat gambar tu ok lagi kepala angkat..ada sekali tu aku pandang dah cam orang tido..aku ingatkan dia dah terlena..bile jengah dekat-dekat..eh..celik la..duk syok layan lagu..sampai la aku nak pi keje..dia still layan lagi..aku angkat..mau dia tak nangis kan..so angkat la dgn ipad sekali..

sampai umah pengasuh..bile pengasuh amik je..dia leh nangis nak ikut..ala..bukan sebab ape tu..sebab nak ipad yg ada dalam kete..kalau tak..memang dia tak heran..cuba petang kang aku amik dia kat umah pengasuh..confirm dia takmo ikut..relax je cam kat umah sendiri..

sekarang ni aku ngah duk pikir nak belikan ke tak tab china brand utk Umar..kadang aku pikir cam takyah..sebab nak dia membesar cam mama papa dia dulu..main tanah..main air..serius aku nak anak-anak aku rasa moment tu..best wo..walaupun kotor..tapi ada banyak benda dia leh belajar..

pikir punya pikir..aku rasa kene belikan la satu..tapi aku kene kawal penggunaan dia..before ni pun memang kawal sikit pengunaan ipad aku tu..siap cakap kat hubby..just bagi bile dia takmo duk diam dalam kereta dan time kami berdua bizi nak buat keje..

aku rasa patut la kot belikan..yg china udah la..kawal stil cam biasa..sebab takmo dia kacau la aku punya..n papa punya bakal tab gak..haha..

Umar semakin membesar..aku semakin perlu bersedia utk melayan kerenah dia yg kadang-kadang buat orang geram je kan..

but..this is the best moment yg memang takkan di lupakan..so enjoy that moment..tiap anak tak sama perangainya..tak sama akalnya..tak sama caranya..

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!