Thursday, May 9, 2013

salah bidang la kot..

dari semalam terasa salah pilih bidang la..5tahun aku study engineering..2tahun kat teknik..3tahun kat U..tapi terasa cam tak guna sangat..hahaha

ok..sekarang aku keje kat Telekom Malaysia..position Technical Assistant (TA) je..memang tak bape guna pun ape yg aku study dulu..dulu aku amik electronic engineering..masuk TM..TM dah tentu communication..ada la sikit ilmu yg leh di gunakan..tapi ak sepenuhnya..just sekadar tau je..

aku dari kecik memang suka bisnes..sampai la dah besar..dah kawin ni terjebak lak dengan bisnes online..pastu franchis..dah terjebak dgn As Beauty ni..aku sobuk lak nak bukak booth/kedai utk barang kecantikan..benda yg ni memang tak pernah terlintas sebab dulu muka aku buruk..bile dah cantik camni..aku mula la sibuk nak bukak kan..nak tolong orang lain yg senasib cam aku dulu..

sekarang otak aku ni sibuk nak bukak farmasi lak..aduh..mane entah yg aku nak kejar ni..aku cuma berdoa.."mana yg lebih baik utk aku..moga Kau permudahkan urusannya.."..kadang kite beria la berkejar semua kan..tapi bukan itu yg terbaik..bagi aku..ape yg aku dapat sekarang..contoh cam peluang yg datang..aku akan anggap tu pintu rezeki dari Allah..Allah nak aku usaha..mane yg lebih baik..pasti aku akan dapat..Allah taala lebih tau kan..kalau gagal pun..mungkin ujian..mungkin gak nak bagi pengajaran kat kite utk hadapi bisnes yg lebih baik di masa akan datang..

aku belajar bisnes hanya bermula dgn jual gula-gula kat sekolah..time tu aku darjah 3..sejak tu la aku pandai bab cari duit ni..ada je benda aku nak buat duit..

memang kadang aku rasa selesa dgn kehidupan sekarang..yela..gaji aku pun dah naik sebab dah lama keje kan..incit hubby pun dah berjawatan tetap..gaji dah stabil..alhamdulillah memang ada lebih utk joli la orang kata..tapi aku tak nak duit-duit lebih yg ada ni abis camtu je..

lagi satu..ape sebab aku bisnes selain bisnes ni adalah hobi semata..aku rasa aku perlu tolong lebih ramai lagi orang..alhamdulillah..dgn duit bisnes ni aku dapat belikan mak tv baru..memang ni yg aku nak..dgn bisnes..aku dapat tolong family sendiri..family mertua..ipar duai..kawan-kawan..dan orang lain yg lebih memerlukan..

nak kata aku jual harga mahal..memang tak la..yg mana memang ada harga pasaran je aku akan ikut harga pasaran yg dah di tetapkan..kalau aku boleh ingkar..aku akan ingkar..kebanyakan barang yg aku leh dapat murah..aku akan jual murah..yg penting..pembeli hepi..aku dapat untung sikit cukup la..

my elder brother tanye why not aku jadi supplier/contractor utk barang electric atau barang umah..wohohoho..memang aku tergelak..sebab modal besar tu..tapi dia naikkan semangat aku bile dia kata in future mana tau jadi kenyataan..aku terdiam jap..n aku kata..insyaAllah..semoga Allah permudahkan..mana tau 1 ari nanti aku ada rezeki lebih..

ramai gak kawan-kawan yg aku ajak berbisnes ni lagi-lagi kawan-kawan aku yg abis belajar kawin dapat anak duk umah je..nak keje..tapi stil lum dapat keje..aku bukan ape..why not kite ramaikan peniaga melayu ni..turun naik berniaga dah tentu..nak berjaya bukan mudah kan..

bukan nak puji diri sendiri..tapi alhamdulillah..Allah  bagi aku kekuatan utk tempuh semuanya dgn cekal..tak tipu la kadang tu akan ada rasa tension..give up..tapi bile kite pikir positif..kite akan naik balik..kadang nak tido memang kepale ni terasa berat pikir pasal bisnes ni..yela..bekerja sendiri..running sendiri..eberiting la sendiri..tapi sebelum betul-betul tido..aku hanya dapat berdoa pada Allah moga dipermudahkan..aku lapangkan dada n tido..guest what? bangun pagi ada order masuk..tersenyum..see!!! rezeki tu..alhamdulillah..

eh..dah panjang berjeler aku membebel..jom la cuci mata tengok gambar-gambar aku time takde keje kononnya..

*edited vs original*

*2005 vs 2013*

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!