Thursday, June 13, 2013

akal panjang

takde lain la aku nak cerite..mesti la pasal Umar..anak baru sorang memang gini la kot..akal budak ni dah makin panjang dah..dah makin banyak..memang kadang tergelak la tengok..sweet gile je rasa..

nak cerite semua memang panjang..so aku try la pendekkan..*kalau berjaya la..haha

PERTAMA
Umar dah pandai babai..lagi-lagi bile dia dah nak atau dah naik kerete..tapi babai dia cam budak kecik tangan longlai..haha..comey je..angkat tangan sikit..goyang-goyang..kadang kalau suka sangat..abis di tepuk-tepuk..kalau kite tengah dukung..abis la kene tepuk-tepuk dgn dia..

KEDUA
mulut dah becok..tapi tak paham pun dia cakap ape..bahasa dia je la keluar..kalau pi mane-mane..semua dia nak tegur..tapi dia "eh..eh..eh.." je la..pengasuh dia kata semua cam dia kenal je..haha..ape la Umar ni..

KETIGA
dah pandai menerima arahan..yg ni paling best n super duper cute..atok Bahau (ayah pengasuh Umar) gelak sampai keluar air mata bile dia buat benda tu..dia buat ape? kelip-kelip mata..dulu lum pandai..sekarang bile kite kata "Umar..wat mata..wat mata.."..nanti dia mula la kelip-kelip mata..yg kelakar..aku tengok dia dah cam girl dah bile buat camtu..pastu wat mata cam sepet-sepet gitu..serius comey dgn rambut dia yg agak panjang tu..*time ni memang aku akan gomol-gomol dia sebab nampak kiut gile!

KEEMPAT
bile dia nak biskut..dia akan amik bekas biskut..dia angkat + goncang-goncang..tepuk-tepuk..pastu bising entah cakap ape entah..mulanya aku ingatkan dia marah ke ape..rupanya nak suruh kite bukak..pastu dia amik biskut dalam tu..dia suka nak amik banyak tapi aku selalu cakap "one only"..pastu aku akan tutup..kalau tak kang dia buat main..pastu aku cakap "aaaammmm"..dia akan bukak mulut & masukkan..pastu aku akan cakap "auuummmm"..yg kelakar..dia akan ikut cakap auuummm tu..comey!

bile dia dah takmo biskut tu..dia akan cari mulut kite..kadang aku nganga je la..tapi malam tadi serius aku dah kenyang..so aku katup mulut kuat-kuat..dia korek-korek suruh bukak..tapi dia suruh kite bukak mulut gak..last-last aku tunjuk mulut incit hubby.."ha..tu mulut papa..pi suap papa"..dia pun mula la nak masukkan..papa bukak mulut..terus ngap biskut Umar tu..memang kekadang dia nak wat main je..kalau kite menganga..memang di suap..kadang tu dia main masukkan dalam bekas lain..tu memang skill awal kanak-kanak rasanya..

KELIMA
dia suka main henfon aku & baling-baling..barang-barang menan dia pun ofkos la kene baling..so kekadang aku akan tanya camni.."why why why why why"..cakap laju-laju..nanti dia gelak..pastu dia tiru balik.."wa wa wa wa wa"..cakap laju-laju gak..nak tiru tapi tak pandai..hahaha

KEENAM
dia memang dah pandai tepuk tangan..bile hepi wat something je dia akan tepuk tangan..bile mama puji & mama tepuk tangan..dia pun akan tepuk tangan..clever boy..hikhik

KETUJUH
Umar dah pandai imbang badan bile nak amik barang kat atas lantai..dia akan bongkok/cangkung..kalau dulu dia akan terduduk..pastu cari kite atau meja atau ape je utk bantu dia diri balik..sekarang tak lagi..dia akan cuba diri sendiri..cangkung pun dah lama..sampai papa tegur "Umar wat ape tu..biyak eh"..haha..papa tu takde benda lain..

KELAPAN
jalan tak huyung hayang dah..dah stabil la sikit..dah tak terkedek-kedek..tapi terkedek-kedek tu yg comey..kan..kan..kan..tapi sian lak asyik jatuh je kalau dah terkedek-kedek tu..masa tu bawak dia pi kedai..suh dia jalan..dia dah merayau satu kedai dah..penat nak kejar..nak dukung pun penat gak..

KESEMBILAN
Umar pantang nampak orang nak pi jalan..masa tu atok Bahau nak pi anta makanan kat padang..dia yg baru bangun tido,.dengan pakai pampers je tu..terus ikut dari belakang..bile angkat nak pakaikan baju..terus mengamuk..akhirnya dia ikut gak dgn tak berbaju..hanya berpampers sahaja..heh..teruk tul..wat malu mama je..dah la Umar debot..

bertambah geram..mama duk depan mata..atok Bahau keluar je terus tak endah mama..terus ikut atok keluar gak..aish..suka no main dgn atok Bahau dia tu..

KESEPULUH
berlagak nak minum cam budak besar..Umar dah kurang minum susu..aku dah tukar susu dia..dulu bli Dutch Lady step 2..sekarang beli yg 1 2 3..perisa coklat..sebab Umar suka Milo..malam tadi buat air Milo masuk dalam botol dia yg ada straw..bancuh dgn air sejuk tanpa gula..dia minum laju..mintak lagi..aku wat lagi..pastu dah abis..aku geram..aku bancuh susu dia dalam tu..guna air sejuk..laju dia minum..bile dah habis..aku bancuh lagi..tapi guna air suam..eh..abis gak..biasanya antara maghrib nak ke sebelum dia tido..dia akan minum dua kali je..total 6oz camtu la..tapi malam tadi..tiga kali..9oz..ok..mama dah tau taktik nak bagi Umar minum susu..haha..padan muka..

ok la..rasanya cukup la sepuluh..hekhekhek..
aku tengok Umar ni agak cepat sikit membesar bile dah besar ni..dulu dia pernah stuck lama kat meniarap..tak maju & berpusing..berbulan baru tunjuk perubahan..tapi sekarang..sampai mama tak boleh nak ingat bile dia pandai tu..pandai ni..semuanya memang cepat & tak di jangka..

utk membuatkan mama leh ingat balik..mama cerite kat blog..blog ni lebih kurang diari elektronik aku..tapi tak semua yg aku akan publish..kadang tu aku draft je..

ok..esok-esok update lagi..

tatatititutu...

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!