Thursday, July 28, 2011

!jenis-jenis galaksi!

Assalamualaikum..
jom kite sambung cerita tadi tentang galaksi lak..
kat sini nak bagitahu tentang jenis-jenis galaksi..

Setiap galaksi berbeza daripada satu sama lain dari segi bentuk dan saiz. Terdapat banyak bentuk dan saiz galaksi. Ada yang sangat kecil sehingga menjadi satelit galaksi lain, sama seperti bulan adalah satelit kepada bumi.

jenis-jenis galaksi:

1. Spiral
Galaksi spiral (lingkaran) adalah bentuk yang biasa bagi galaksi. Galaksi ini berbentuk seperti cakera rata yang berputar. Galaksi kita adalah galaksi yang dikenali sebagai galaksi bimasakti dan ia adalah salah satu galaksi yang berbentuk spiral (lingkaran).

*barred spiral*

*unbarred spiral*

2. Distorted/irregular
Galaksi ini diputarbelitkan oleh tarikan dari semua bintang, menyebabkan ia mempunyai angka yang tidak diketahui. Bentuk ini dikenali sebagai bentuk yang tidak teratur.


3. Ring
Galaksi cincin adalah sebuah galaksi dengan penampilan seperti cincin. Sesetengah ahli astronomi percaya bahawa galaksi cincin terbentuk apabila sebuah galaksi yang lebih kecil melalui pusat galaksi yang lebih besar.

4. Elliptical/oval
Galaksi ini adalah berbentuk elips (bujur) dan ia biasanya sangat kecil, yang terdiri daripada sejumlah kecil bintang dan bintang-bintang lama.

5. Lecticular
Galaksi ini dikenali sebagai galaksi berbentuk lenticular dan ia adalah seperti galaksi spiral tetapi tanpa struktur lingkaran. Ini adalah kerana ia terdiri daripada bintang-bintang lama dan mati.


*jenis-jenis galaksi berdasarkan klasifikasi Hubble..E-elliptical, S-spiral, SB-barred spiral*

1 kata-kata orang ramai:

miss jambu said...

Maha suci Allah indahnya ciptaan tuhan

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!