Monday, September 5, 2011

puasa semasa raya..

Assalamualaikum..


waa..korang semua ape khabar ek..???mesti ada yg dah start sakit tekak..dah semakin tembam..ada yg still mood raya lagi..hee~~yg dah start keje lak mesti muka toye je..

aku stakat ni ok je..tp tekak dah mula gatal2 nak batuk je keje..suara pun cam dah nak jadi penyanyi rock..ni semua gara2 aku bantai minum ais je masa raya..langsung tak cari air suam..padan muka aku kan..

cuti raya tahun ni agak lama sikit..dapat cuti seminggu..tu pun sebab raya jatuh pada 31ogos..hehe..dapat la duduk kat kampung lebih kurang 9hari..kire lama la tu..lagipun tahun ni pertama kali beraya sebagai isteri + menantu..nasib baik umah dekat2 je..tu la kebaikan kahwin dapat orang dekat..boleh main lari2..sehari tu leh ulang alik 2 3 kali..jangan jeles..

raya pertama memang berada di rumah mertua..nak kata sedih pun tak jugak..sebab malam raya tu dapat pegi umah mak..dapat makan2..hati pun tak risau sangat sebab adik beradik lain dapat balik umah mak tahun ni..cuma adik beradik belah suami je yg tak dapat balik awal..so pagi raya tu memang tak berkumpul la..

baki2 puasa masa tu memang aku banyak makan..keje beli je kat bazar..(dah gaji la katakan..)..pastu tambah lak ngan raya..memang keje makan je..badan aku pun dah makin naik..dulu sebelum kawin memang aku tak kesah pun bab nak makan banyak2 ni..sebab badan memang susah nak naik..tapi lepas kawin..dah mula nak kene control sikit..badan ni cepat je nak naik..semalam aku timbang je dah naik 3kg dari asal..ish..tak boleh jadi ni..


so..aku pun berfikir2 la camne nak buat tuk turunkan berat badan ni..nak bersenam memang agak susah..masa yg ada hanyalah hujung minggu..tu pun dah sibuk bersenam kemas umah ape semua..haha..tu pun kire bersenam gak kan..tengah2 fikir tu..teringat la pasal puasa ganti & puasa 6..erm..kene kuatkan diri la tuk puasa ganti & puasa 6..hopefully dapat membantu la..kalau tak banyak..sikit pun jadi la kan daripada tak turun langsung..

tapi..konon la hari ni nak start puasa..aku tak terbangun sahur lak..tengok2 jam je dah kul5.30..ape cer camtu..hari pertama je dah gagal..erm..try lak esok..kene kuatkan minda..kalau tak memang sampai ujung bulan la tak puasa2 kang..dah la raya2 ni macam2 majlis ada kang..rumah terbuka la..majlis hari raya la..ngan nak menghadap kuih kat umah lagi..ish3..rugi tak makan tu..hee~~

ish..asyik cerite makan je kan..dah2..kite stop dulu..esok2 cerite lagi bab makan ni..selagi raya belum abis..daa...

2 kata-kata orang ramai:

Aisya Redd Rohim said...

Salam...
Jangan alpa ngap-ngap nyum2 ajew...

kontrol diet posa ...ahahh... kang jadi kuih paw sapa nak jawab. kena beli baju besar...

Unknown said...

hehehe..tau xpe..

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!