Wednesday, June 5, 2013

alhamdulillah..rezeki..

dah lama nak share pasal ni..tapi tak menyempat je nak menaip..*padahal malas..hikhikhik*

alkisah sejak aku bergiat dalam dunia perniagaan..aku memang aktif jual produk As Beauty secara online ni..macam-macam la ragam customer yg aku jumpa..kadang nak tergelak pun ada gak..

ada yg tanya tapi pastu senyap je..ada yg booking pastu cancel order..ada yg tanya macam-macam tapi pastu diam..ada yg tanye utk order..pastu berhari-hari baru reply & bayar..

macam-macam ragam kan..tapi aku tak cepat melatah..biasanya aku akan motivate diri sendiri..aku akan cakap..kalau dah tu rezeki aku..ianya akan tetap jadi rezeki aku gak..tapi..aku perlu berusaha utk ianya jadi rezeki aku..tanpa usaha..rezeki tu akan pergi gak..ape usaha tu..cam biasa la..jaga hati pelanggan..

nak dijadikan cerite..1 hari ni..ada customer booking 1 set besar As Beauty yg berharga RM120..tapi time ni  aku buat promosi utk bulan Mei..jadi RM110 je..mulanya dia kata nak..bile nak anta & tanye balik..dia kata tak jadi..aku pun jawab ok je la..nak marah? ada la gak..tapi aku buat tak tau je..berpegang balik pada kata-kata yg aku cakap tadi tu..so aku cool down je la..relax..

bile dah memang rezeki kite..tetap rezeki kan..tak lama pastu ada orang tanya lak pasal set besar ni..balas punya balas mesej..dia terus bankin..petang tu gak aku terus pos..

see..rezeki tu Allah yg bagi..cuma kite perlu berusaha..takyah nak marah-marah..nak busuk ati..

lagi 1 cerite..ada sorang ni tetibe call..tanya pasal As Beauty gak..tapi trial set je..trial set walaupun untung sikit..tapi tetap rezeki kan..masa dia call tu dia kata nak dua set je..dia nak COD sebab dia duk dekat area kampung aku je kat Ledang, Johor..so dalam call gak set hari..bile dah ada kata putus..aku pun masukkan la dalam list booking + COD..seari sebelum nak anta tu..aku sms dia balik..tetibe dia kata tak jadi..eh..tapi bukan tak jadi beli tau..cuma tak jadi nak amik dua set trial..dia nak 4 set trial..aku terus ucap alhamdulillah..

sejak berkecimpung dalam bisnes online ni aku lebih positif...ye..aku tak nafikan aku ni memang jenis positif person..cuma kadang bile ikut hati tu kite akan stress..marah-marah orang..maybe sebab umur gak kot..meningkatnya umur..semakin matang la fikiran..alhamdulillah..secara tak langsung bagi effect pada kehidupan aku gak..

sejak 2-3bulan lepas..memang aku keje restock je As Beauty ni..all my dealer pun kata As Beauty ni macam goreng pisang panas..cepat je abis..alhamdulillah..produk yg baik akan sentiasa di cari..walaupun tak promote sangat kan..

selalunya aku dah kire siap-siap stock utk sebulan..memang akan cukup walaupun kadang memang tak sampai sebulan..tapi at least tahan la dua minggu..tapi..tapi..sejak 2-3bulan ni..walaupun aku dah order banyak..tak sampai 5ari je dah boleh abis stok yg aku baru amik tu..apekah??? lagi-lagi la sejak akhir-akhir ni..16set trial boleh abis dalam masa dua hari je tanpa aku promote ape-ape..

buat pengetahuan semua..aku ni pengedar kecik je..sebab baru lagi kot..guna As Beauty dah setahun lebih dah..tapi bisnes ni baru 9bulan la camtu..tapi alhamdulillah sangat aku dah boleh sampai tahap ni hanya buat secara sambilan..sambil keje..bile free..aku promote la..bile banyak keje & malas tu datang..memang ke laut..masa mula dulu memang kene keje keras sikit..sekarang aku tinggal jaga customer yg ada je..sambil-sambil tu cari gak customer baru..tapi biasanya customer yg ada ni yg jadi tukang promote..bercakap dari mulut ke mulut..pandang dari muka ke muka..hahaha..

rezeki ada di mana-mana..cari dgn tak cari je..usaha tak usaha je la..kalau tak cari..tak usaha..jangan berangan la rezeki tu nak datang..sape berusaha..dia akan dapat..janji Allah itu pasti..tapi..bia la ikhlas..tak busuk ati..tak tutup periuk nasi orang..orang kata jangan cari rezeki ekspress..hihi

sharing is caring..pada semua dealer As Beauty..semoga success selalu..

0 kata-kata orang ramai:

Klik dan Menang!

Preview Rakan Blogger!